Værdier for forældresamarbejde

I Nordstjernen vægter vi vores samarbejde med forældrene højt. Et godt og konstruktivt forældresamarbejde er medvirkende til både kvalificere institutionens pædagogiske praksis og styrke resultaterne af de pædagogiske indsatser, som sættes i værk.

Forældresamarbejdet finder sted flere steder og på flere måder. Ved opstarten, ved en dialog i garderoben, ved et forældremøde eller ved opslag på Aula.

Vores afsæt for et godt og konstruktivt forældresamarbejde hviler på de samme værdier, som er grundlaget for vores pædagogiske praksis: Anerkendelse, inklusion og medbestemmelse. Det betyder, at vi møder forældrene i en imødekommende, åben, ærlig og anerkendende dialog baseret på ligeværdighed og med interesse og respekt for forældrenes perspektiv. Således er vi lyttende i forhold til de problemstillinger, som forældrene måtte dele med os, ligesom vi søger at vejled og guide forældrene med afsæt i vores faglighed. Gennem en gensidig respekt og forståelse for hinandens viden og handlemuligheder skabes den bedste forudsætning for et godt og konstruktivt samarbejde og der bygges bro mellem barnets to livsverdner; verdenen i institutionen og verdenen i hjemmet.

Et godt og konstruktivt forældresamarbejde kræver en indsats fra begge sider. Således er det vigtigt, at forældrene udviser tillid til vores faglighed og til, at vi vil barnets bedste. Dette kræver på den anden side, at forældrene føler sig hørt, og at vi gør os umage med at formidle, hvilke tanker der ligger bag vores pædagogiske handlinger med henblik på at øge forældrenes forståelse og opbakning til institutionens arbejde.

Forældresamtaler

Vi tilbyder af faste samtaler:

• Opstartssamtale (inden barnet starter i institutionen)
  • Overleveringssamtale (når barnet flytter fra vuggestuen til børnehaven)
  • Førskolesamtaler (inden barnet starter i skole)

Herudover vil der altid være mulighed for samtaler efter behov.

Vi afholder forældremøde for alle forældre i november måned med forskellig emner samt valg til forældrebestyrelsen.