Opstart og overgange

Ligesom vi i Nordstjernen arbejder fokuseret med at sikre en god overgang mellem de pædagogiske aktiviteter, som finder sted i institutionen, så har vi også et systematisk fokus på barnets overgang fra én kontekst til en anden. Det være sig fra hjem til dagtilbud, fra et dagtilbud til et andet, fra vuggestue til børnehave og fra dagtilbud til skole. Nedenfor beskrives de fire overgange ved generelle beskrivelser. Det betyder, at der også her kan være særlige hensyn at tage i forbindelse med en overgang.

Overgang fra hjem til dagtilbud.
Når et barn starter i Nordstjernen afholdes et opstartsmøde. Her præsenterer vi institutionen og det er vigtigt, at forældrene giver os så mange informationer som muligt om barnet. Det være sig informationer om barnets trivsel og udvikling, særlige behov og familieforhold. Denne viden er værdifuld, idet den medvirker til at kvalificere vores pædagogiske arbejde med barnet. Til nogle af samtalerne kan det vurderes, at det er gavnligt at familiens sundhedsplejerske deltager sammen med forældrene.

Overgang fra vuggestue til børnehave.
Hvis barnet skal gå i børnehaven i Nordstjernen vil der ca. 2 måneder før tid blive planlagt besøg i børnehaven. Formålet med besøgene er, at barnet og de voksne i børnehaven lærer hinanden bedre at kende, at barnet får større kendskab til de nye kammerater og de fysiske rammer i børnehaven, og at barnet føler sig tryg ved at skulle starte i børnehave.
Inden opstart i børnehaven afholdes en "opstartssamtale" med forældrene, hvor både kontaktpædagogen fra vuggestuen og kontaktpædagogen fra børnehaven deltager. På dette møde modtager forældrene relevant information om børnehaven og får vist de fysiske rammer, ligesom forældre kan dele relevant information om barnet fra deres perspektiv.

Overgang fra dagtilbud til dagtilbud.
Hvis et barn fra Nordstjernen skal starte i en anden institution videregiver vi, efter aftale med forældrene, relevante oplysninger om barnet. Det være sig f.eks. oplysninger om barnets trivsel og igangværende pædagogiske indsatser. Endvidere videregiver vi materialer om barnet; f.eks. barnets kompetencehjul. Denne viden vil bidrage til at barnets nye institution kan kvalificere både den generelle pædagogiske praksis omkring barnet og mere målrettede indsatser.
Såfremt der er tale om et barn i en udsat position beder vi om en overflytningssamtale, hvor forældrene her kan vælge at deltage i samtalen.

Overgang fra børnehaven til SFO og skole.
Vores børnehavegruppe repræsenterer børn fra mange forskellige skoledistrikter, hvor Nordstjernens distriktskole er Bramdrup Skole. Vores pædagogiske praksis omkring overgang fra børnehave til skole er uanfægtet skoledistrikt.
Vi arbejder med de kommende skolebørn i en gruppe, vi kalder Stjerneskudsgruppen. Du kan læse mere om gruppen arbejde i vedhæftede bilag.

Stjerneskudsgruppen

Shape Created with Sketch.